Mobiliteit en verkeersveiligheid

Zwaar verkeer in het centrum

Ons stadcentrum is niet gemaakt voor zwaar verkeer. De eerder smalle straten laten weinig ruimte over voor o.a. de fietsers. Groen wilt dan ook een tonnagebeperking voor dit zwaar verkeer. Groen hanteert hierbij het STOP-principe: eerst stappers, trappers, openbaar vervoer en personenwagens. Zwaar verkeer hoort niet thuis in het centrum.

Andere gemeenten gingen ons al voor. Zo namen gemeenten Hoogelede, Kortemark, Lichtervelde, Roeselare, Staden en Torthout een gezamenlijk initiatief om doorgaand zwaar vervoer uit hun dorpskernen te weren. Hierbij is het verboden voor voertuigen hoger dan 5 ton om de aangeduide zone binnen te rijden. Hierbij maakt men een uitzondering voor plaatselijk verkeer. Hieronder worden ook leveringen gerekend. Uiteraard zijn we er ons van bewust dat handelaars in het centrum bevoorraad moeten worden.  In samenspraak met de handelaars willen we dan ook venstertijden hanteren. Levering kan hierbij op bepaalde tijdstippen wel. Hierbij moeten we vermijden dat de leveringen plaatsvinden op het moment waarop de kinderen naar school fietsen.

Verkeersveiligheid

Het weren van zwaar verkeer in het centrum zal deels al moeten bijdragen tot meer verkeersveiligheid. Zeker de zwakke weggebruikers zullen hier meer veiligheid bij ervaren. Toch willen we een stuk verder gaan. De stationsstraat is gekend als een eerder smalle straat. De kleine bordjes waarin automobilisten worden aangespoord hoffelijk te zijn, lijken niet voldoende te zijn. Groen wilt van de stationstraat (vanaf hoek met callaertswalledreef tot voor de splitsing aan de markt) een fietsstraat maken. Dit houdt in dat fietsers hier voorrang hebben op de auto’s. Auto’s moeten achter de fietsers blijven, in plaats van hen te dwingen op het voetpad te rijden. Verlies je hier in de praktijk veel tijd mee als automobilist? Neen. Neem gerust de proef op de som! Slechts enkele minuten, en dan nog zal het ruim gerekend zijn. Voordeel? Fietsers kunnen eindelijk met een gerust hart door het centrum. Dit geldt dus ook voor de kinderen en jongeren die ’s morgens met de fiets naar school moeten.

Fietsvriendelijke gemeente

Meer fietsers staat ook vaak gelijk aan minder auto’s in het centrum. Het is een alom gekend probleem: veel auto’s in het centrum van Gistel, weinig parkeerplaats en ga zo maar door. Door Gistel aantrekkelijker te maken voor fietsers groeit de kans dat er minder auto’s circuleren in het centrum. Om te beginnen is er nood aan kwalitatieve fietsenstallingen. Dit niet enkel in het centrum zelf, maar ook in woongebieden waar de inwoners geen ruimte hebben om hun fietsen gemakkelijk op te bergen en snel ter hand te nemen om een boodschap te doen. Iemand die er langer over doet om zijn fiets uit het tuinhuis door zijn woning te slepen, zal minder geneigd zijn de fiets te nemen. In verschillende gemeenten zijn er hier al oplossingen voor. Een goede fietsenstalling zoals een fietsbox zijn in sommige woongebieden in Gistel een meerwaarde. De fiets staat veilig en beschut, en gemakkelijk om als eigenaar snel je fiets te nemen.  Als gemeente kan je de aankoop hiervan stimuleren door een deel van de kost op zich te nemen. De gebruikers hiervan kunnen als een abonnement hun plaatsje hierin huren. Vergelijk het met een garage, maar dan voor fietsen. Je deelt het met verschillende mensen uit de buurt die ook hun plaatsje huren. Deze fietsboxen zijn vooral nuttig op plaatsen waar mensen geen of onvoldoende ruimte hebben om hun fietsen op te bergen.

Toegankelijkheid voor iedereen

De voetpaden in het centrum zijn niet altijd aangepast voor rolstoelgebruikers, mensen met een rollator of boodschappentrolley, of wie slecht te been is. Mensen met een visuele beperking zijn ook niet gebaad bij onverwachte obstakels, putten in het wegdek etc. Ook de oversteekplaatsen zijn niet altijd aangepast aan de noden van mensen met een visuele beperking of rolstoelgebruikers. Groen wil daarom pleiten voor meer toegankelijkheid voor iedereen. Bij heraanleg van voetbaden of straten moet in de toekomst dit getoetst worden aan de noden van deze doelgroep.



Parkeerbeleid

Een betalend parkeerbeleid hoeft niet altijd slecht te zijn. Groen wilt zeker niet richting een betalend parkeerbeleid zoals in steden als Oostende. In Gistel is er nood aan parkeerplaatsen die sneller wisselen. Dit zou ervoor zorgen dat de plaatsen die er zijn sneller vrijkomen waardoor mensen sneller hun boodschappen bij de lokale handelaars kunnen doen. Het eerste half uur is gratis, daarna is het betalend. Hierbij gaat het enkel over de parkeerplaatsen in de stationstraat en de hoogstraat. Langer in het centrum vertoeven? Neem dan de fiets of ga te voet. De randparking achter restaurant ‘La Gare’ kan hierbij beter benut worden. Vanaf deze parking is het slechts 5 minuten wandelen naar het centrum. Jammergenoeg wilt ons stadsbestuur deze parking inwisselen voor woningen. Waar moeten de auto’s dan nog naartoe?

Mensen die in Gistel wonen moeten hun auto kwijt kunnen in de buurt van hun woning. Niet elke woning beschikt over een garage. In Gistel zijn er slechts een beperkt aantal locaties bewonersparking. Groen wilt dit opnieuw bekijken om zo de knelpunten in kaart te brengen.